lördag 19 augusti 2017

Socker här och socker där...

Socker i allt... 

Jag har sista veckorna blivit påtagligt uppmärksammad med HUR SVÅRT DET ÄR ATT INTE ÄTA GLUTEN OCH SOCKER!!! I Simrishamn åt vi grillbuffe och jag var först så impad att de inte bara gjort kletig potatissallad utan även blomkålssallad men med ett helt berg av detta på tallriken känner jag i första tuggan den osvikliga känslan av socker. Det känns som en form av övergrepp anser jag när man får i sig saker man valt av övertygelse eller för fysiskt välmående utan att man ha valt det... ofta har jag velat säga när jag funnit mig själv sittande med fem uppätna chokladbarers papper framför mig att "det var inte jag" eller "affären tvingade mig" men det vet vi ju alla att det inte är sant. Vi har alltid ett val - eller har vi det? 

Jag hade hållit mig helt sockerfri en vecka och till min besvikelse hade jag nu svalt två rejäla tuggor av en mycket söt smörja. Kocken bekräftade att det var socker i och jag fick helt enkelt lämna det. Nu har jag sen dess gjort tre veckor, nästan sockerfria (lista på vad jag ätit för socker kommer strax), och vi har kickoff på jobbet. Här är menyn: grönsallad, smör, lingoncreemcheese (med socker), bröd (vete, socker, sirap), potatis med olja i dressing med socker, grillade grönsaker med honung, andra grillade grönsaker med honung, korv (socker), kyckling (socker i marinaden), lax (socker i marinaden), revven/kött med socker i grillkryddan och honung i marinaden...

Jag vet att det är jag som har valt. Det fanns mat, jag är inte allergisk. Jag blir bara sjuk i huvudet och sitter hemma å äter 5 chokladkakor varje hel timma när sockret lockar igång mig, får mig tänka idiotiska tankar och handla på ett sätt som jag inte vill handla (bokstavligen!). 

För att vara sockerfri idag räcker det inte att låta bli godis och chips, utan man måste laga typ allt från grunden. Jag har tänkt mycket på varför kockar väljer att sockra fastän mat inte behöver socker och vi har problem med fetma och överkonsumtion. Min enda slutsats är att de givetvis vill göra en så god måltid som möjligt men att vi idag inte äter ute en gång i månaden utan vissa varje dag, 3 ggr i veckan osv. Sen köper vi revben i charken med gott sockerklet som bränts lite i ugnen, majonnäs i tron att den består av ägg, olja och kryddor. Visst klarar majoriteten i samhället idag att inte bli ett sockermonster som jag bara för att de får i sig lite socker, men frågan är vart är vi på väg om vi idag får i oss socker vid varje måltid? 

Jag är 30+. När jag gick på högstadiet kunde några av oss gå till kiosken och köpa lite godis på rasterna vissa dagar. När jag gick på gymnasiet blev det varje dag och tio år senare känner jag inte att jag bestämmer över min kropp längre. På den gymnasieskola jag jobbar på finns ett café, där kan man köpa kakor och godis och eleverna köper det i stor utsträckning dagligen. Jag visste som gymnasieelev att det var fel av mig att fika varje dag, men jag kunde aldrig tro att att det skulle snöbolla till detta. 

Givetvis kan friska, sunda personer unna sig något gott ibland, och ja kanske kan alla det, men måste det vara sött? Måste det vara socker? Jag skriver inte det här för att säga att någon gör fel, jag har gjort mest fel av alla. Jag skriver detta för att jag är orolig. För att elever på min skola som är överviktiga säger de har svårt att sluta köpa godis, för att eleverna har föräldrar som köper honungsfyllda nötterbarer till dem för att de ska låta bli godiset i caféet, och för att jag är inte bara sjukligt beroende utan även sjukt oroad över utkomsten när ingen tar ansvar för helheten, när ingen reklam säger "har du redan fikat denna vecka?" istället för att spela på "ta detta när du behöver en paus - det förtjänar du". 

Fastän jag jobbat häcken av mig dessa tre veckor för att inte äta socker så kommer avslutningsvis en lista med saker jag klantigt nog fått i mig socker ifrån: 
Majonnäs
Rostade cashewnötter (just denna kostade 57kr å innehöll dessutom socker upptäckte jag för sent)
Tryffelmajonäs
Räksallad
Färdigstrimlad färsk kyckling
Kyckling i salladsbaren på Hemköp
Chilisås på burk till kött
Créme cheese 

Testa gärna min tryffelmajonäs under recept för sockerfri sås. 








Inga kommentarer: